پتوس بلک

راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس بلک (بنفش)

پتوس بلک چه نوع پتوسی است؟ چرا به این نوع از پتوس بلک گفته می‌شود؟ احتمالا با شنیدن اسم پتوس بلک که یکی دیگر از انواع پتوس است این سوالات در ذهن شما ایجاد شود. با شنیدن اسم هر گیاهی، ما  آن را یکی از اعضای خانواده یک جنگل سبزرنگ می‌دانیم که خودش هم سبزینگی دارد، اما تصور یک گیاه غیر سبزرنگ باید برایمان عجیب و دور از ذهن باشد. پتوس بلک یا ایپومیا بلک، همان‌طور که از عنوانش برمی‌آید، گیاهی سبزرنگ نیست. برگ‌های این گیاه، بنفش تیره یا مشکی است، و همین تفاوت رنگ است که به گیاه جذابیت زیادی بخشیده است. در ادامه، به معرفی این گیاه جذاب و متفاوت خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

معرفی پتوس بلک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گیاه پتوس بلک قدمتی چندهزار ساله دارد و به خانواده نیلوفر صحرایی تعلق دارد و بومی مناطق گرمسیر در اندونزی و آمریکاست. این نوع پتوس با داشتن برگ‌های قلبی‌شکل و رنگ منحصربه‌فرد خود می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را جلب کند. از طرف دیگر، این نوع پتوس نیز همچون بقیه انواع پتوس بالارونده است و ارتفاع ساقه آن تا با وجود شرایط مطلوب رشد تا 4 متر هم می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث تمایز این پتوس از بقیه پتوس‌ها می‌شود، نوع ریشه آن است. ریشه پتوس بلک خوارکی است و مزه شیرینی دارد. به همین دلیل به گیاه سیب‌زمینی شیرین نیز شهرت دارد. از این رو، در مناطق مختلفی از دنیا نظیر کشورهای آسیای شرقی مثل چین و هند و… کشت و مصرف می‌شوند.

با توجه به توضیحات بالا و مقاومت این گیاه نسبت به شرایط سخت و سرعت رشد، می‌توان از آن به‌عنوان یک گیاه تزئینی و چشم‌نواز در هر مکانی استفاده کرد. در ادامه، درباره شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه پتوس بلک گفته‌ایم. با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری و مراقبت از پتوس بلک

نگهداری از پتوس بلک

نور مناسب برای پتوس بلک

همین اول باید بگوییم که پتوس بلک جزو آن دسته از گل‌ و گیاه آپارتمانی است که نیاز به نور زیاد دارد. البته در شرایط نور کم هم دوام می‌آورد، اما اگر می‌خواهد گلدان پتوس بلک شما رنگ منحصربه‌فرد خود را حفظ کند، لازم است که شرایط نوری مناسبی برای آن فراهم کنید. پشت پنجره نورگیر بهترین مکان برای نگهداری و مراقبت از پتوس بلک است. البته همان‌قدر که نور کم می‌تواند باعث سبز شدن برگ‌های سیاه گل ما شود، نور زیاد هم می‌تواند موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن برگ‌های پتوس بلک شود. بنابراین پشت پنجره جنوبی که گلدان در مواجهه با نور غیرمستقیم قرار دارد، بهترین مکان برای حفظ و نگهداری از پتوس بلک است.

آبیاری مناسب برای پتوس بلک

در نگهداری و مراقبت از گیاه پتوس بلک به این نکته توجه داشته باشید که آب زیاد می‌تواند موجب غرقابی دن خاک و پوسیدگی گیاه شود. از طرفی، کم‌آبی نیز باعث می‌شود که گیاه طروات و تازگی خود را از دست بدهد و به گیاهی پژمرده و بی‌حال تبدیل شود؛ بنابراین در آبیاری پتوس بلک  جانب تعادل را حفظ کنید. هر چهار یا پنج روز یک بار زمان خوبی برای آبیاری این گیاه در تابستان است. در فصل زمستان نیز هر هفت یا هشت روز یک بار می‌تواند به گلدان‌تان آب بدهید. یکی دیگر از روش‌های آگاهی از زمان مناسب برای آبیاری گیاه، توجه به سطح خاک است. اگر سطح خاک گلدان ما به عمق یک یا دو سانتی‌متر خشک شده بود، باید گیاه پتوس را آبیاری کنید. غبارپاشی این گیاه نیز توصیه می‌شود. زیرا غبارپای رطوبت زیادی برای گیاه فراهم می‌کند و رطوبت موجب پهن‌تر شدن برگ‌ها و تسریع رشد آن‌ها می‌شود.

توصیه دیگر ما برای داشتن گیاهی با طراوت و سالم این است که اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب دارای املاح است و کاملا رقیق نیست، برای آبیاری گیاه‌تان از آب جوشیده سردشده استفاده کنید. زیرا آب دارای املاح می‌تواند در بلندمدت سلامت و تازگی گیاه شما را با آسیب مواجه کند. بهتر است برای غبارپاشی هم از آب بدون املاح یعنی آب جوشیده‌شده و عاری از هرگونه مواد اضافی دیگر استفاده شود.

خاک مناسب برای پتوس بلک

از آنجا که خاک بستر اصلی رشد گیاه محسوب می‌شود، باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دارد. خاک خوب و مناسب، ضامن سلامت و طراوت گیاه است. بهترین خاک برای انواع گیاه پتوس به ویژه گیاه پتوس بلک، خاک سبکی است که به‌خوبی زهکشی شده باشد. دلیل تاکید متخصصان نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی بر خاک زهکشی شده برای این است که چنین خاکی به‌خوبی باعث جریان آب از بین ذرات خاک می‌شود. بنابراین خاک زهکشی مانع از غرقابی شدن و پوسیدگی ریشه می‌شود. توصیه می‌شود که اگر به دنبال خاک سبک مناسبی برای گلدان پتوس بلک خود هستید، از مقداری خاک برگ و خاک باغچه استفاده کنید. این نوع خاک ایده‌آل‌ترین خاک و بستری مناسبی برای رشد گلدان شماست.

دما مناسب برای پتوس بلک

در بالا به این نکته اشاره کردیم که گیاه پتوس بلک بومی مناطق گرمسیری است. از این رو، باید در حفظ دمای مناسب در محل نگهداری گیاه دقت زیادی به خرج داد. طبق توصیه کارشناسان بهترین دما برای نگهداری از پتوس بلک دمایی بین 20 تا 30 درجه است. در صورتی که برای نگهداری از سایر انواع پتوس دمای بین 15 تا 25 درجه توصیه شده است. این پتوس با همه مقاومت و سازگاری‌اش نسبت به محیط نگهداری، در دمای کمتر و بیشتر از بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد زیبایی و طراواتش را از دست می‌دهد. بنابراین در فصل تابستان از نگهداری این گیاه پشت پنجره‌ یا فضای بیرون که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارد، خودداری کنید. همچنین در فصل‌های سرد نیز نباید این گیاه را در فضای باز و پشت پنجره که دمای آن کمتر از بقیه مکان‌هاست، نگهداری کرد.

روش‌های تکثیر پتوس بلک

پتوس بلک، یکی از خاص‌ترین گونه‌های پتوس را می‌توان به سه روش کاشت بذر خوابانیدن و قلمه‌زنی تکثیر کرد. درر وش کاشت بذر باید بذر مناسب پتوس را تهیه کنید، از طریق خیساندن آن را برای کاشت در خاک آماده کنید و سپس در خاک بکارید و به گلدان رسیدگی کنید تا جوانه‌ها ظاهر شوند. این روش سخت، زمان‌بر و پر زحمت است به همین دلیل انجام آن به علاقه‌مندان این گیاه توصیه نمی‌شود. روش‌های دیگر اما برای تکثیر و پرورش پتوس در خانه مناسب هستند. مراحل انجام این روش‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

خوابانیدن

در این روش که کم زحمت‌ترین روش تکثیر پتوس است، تنها باید بخشی از ساقه بلند این گیاه را در گلدانی جدید حاوی خاک و بستر کاشت قرار دهید. گیاه از محلی که ساقه در خاک قرار گرفته شروع به ریشه‌زایی می‌کند و به مرور برگ‌های جوان هم روی آن ظاهر می‌شوند. بعد از جوانه‌زنی ساقه در خاک، کافی است ساقه را با تیغی تمیز و تیز از گیاه مادر جدا کرد و از این طریق چند گلدان جذاب پیتوس داشت.

قلمه‌زنی

روش خوابانیدن با وجود زحمت کم، مشکلاتی مانند عدم ریشه‌زایی ساقه در خاک و…. دارد. در نتیجه بهترین روشی که برای این کار پیشنهاد می‌شود، قلمه‌زنی است. در قلمه‌زنی باید بخشی از ساقه جوان و سالم گیاه را انتخاب کرد. سپس یک برش اریب روی ساقه داد و به اندازه 8 تا 10 سانتی‌متر را از گیاه اصلی جدا کرد. قلمه‌های جدا شده باید در آب یا خاک نگهداری شوند. در صورتی که قلمه را در خاک می‌کارید باید انتهای آن را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید تا ریشه‌زنی سریع‌تر اتفاق افتاده و گیاه شما آماده‌تر باشد. بعد از انتقال قلمه به خاک یا آب باید گلدان را در محلی با دمای مناسب قرار دهید تا ریشه‌ها ظاهر شوند.

بیماری‌ها و مشکلات پتوس بلک

گیاه پتوس با وجود مقاومت بالا گاهی نسبت به شرایط نامناسب نگهداری، آسیب‌پذیر می‌شود و این زمانی است که یکی از فاکتورهای نگهداری از گیاه به درستی رعایت نشده باشند و در رسیدگی به گیاه افراط یا تفریطی اتفاق بیفتد. در این شرایط است که گیاه دچار بیماری می‌شود و این بیماری ممکن است به مشکلات جدی آن منجر شود و حتی گیاه شما را به طور کامل نابود کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید با انواع مشکلات و بیماری‌های گیاه پتوس آشنا بود. در گونه پتوس بلک، مشکلات زیر رایج‌ترین مواردی هستند که در نگهداری گیاه رخ می‌دهند:

پژمردگی برگ‌ها

یکی از بیماری‌های پتوس، پژمردگی برگ‌ها است. این بیماری دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها آبیاری بیش از اندازه است. دقت کنید که این مشکل را با کم آّبی اشتباه نگیرید، در غیراینصورت با انجام اقدام اشتباه باعث نابودی گیاه خود خواهید داشت. در شرایط کم آبی برگ‌ها خشک می‌شوند اما در پرآبی و آبیاری بیش از اندازه، گیاه پژمرده می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این مشکل رعایت یک برنامه منظم آبیاری است. در صورتی که برنامه مشخصی برای این کار ندارید زمانی اقدام به آبیاری گیاه کنید که خاک آن به اندازه یک بند انگشت خشک شده باشد.

سوختن برگ‌ها

سوختن برگ‌ها یکی دیگر از مشکلات رایج در پتوس بلک است. این مشکل در اثر نگهداری از پتوس در محیط نامناسب رخ می‌دهد. اگر نور محیط نگهداری پتوس زیاد و مستقیم باشد، قطعا برگ‌ها دچار سوختگی خواهند شد.

عدم رشد گیاه

رشد گیاه نشانه سلامتی است، بنابراین در صورتی که گلدان شما رشد نمی‌کند باید به سلامتی آن مشکوک شوید. پتوس مانند هر جاندار دیگری نیاز به تغذیه مناسب دارد و در صورتی که این عامل به درستی رعایت نشود و کوددهی پتوس به تعویق بیفتد، رشد آن کم یا متوقف می‌شود. به علاوه مواد مغذی موجود در خاک هم تاثیر زیادی در رشد پتوس دارند.

جمع شدن برگ‌ها

دیگر عارضه‌ای که در پتوس بلک اتفاق می‌افتد و مشکلی رایج است، جمع شدن برگ‌ها است. آبیاری کمتر از میزان نیاز گیاه، دمای بالا یا بیش از اندازه پایین، پوسیدگی ریشه و نور زیاد از جمله دلایل این مشکل هستند. به علاوه گاهی آفات باعث جمع شدن برگ‌های پتوس بلک می‌شوند که در این صورت برای درمان باید هر کدام از این عوامل را به طور جداگانه برررسی کرد و با رفع هر یک برای درمان اقدام کرد.

آفات و حشرات

از دیگر مشکلاتی که برای پتوس بلک رخ می‌دهد، حمله آفات و حشرات است. از جمله این آفات می‌توان به کنه قرمز که باعث بروز بیماری تار عنکبوتی در برگ‌ها می‌شود، اشاره کرد. به علاوه این گیاه در معرض خطر حمله آفاتی مانند شپشک آرد آلو نیز است که مشکلاتی مانند زخم‌های سفید روی گیاه ایجاد می‌کند. درمان آفات و حشرات تنها با آفت‌کش امکنان‌پذیر است.

سخن پایانی درباره پتوس بلک

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید برای افزایش رشد گیاه‌تان از کود استفاده کنید، می‌توانید برای تسریع رشد پتوس بلک و فراهم کردن مواد مغذی خاک گیاه‌تان از کود مناسب استفاده کنید. توصیه ما این است که در فصل‌های رشد گیاه از کود آهن یا کود کریستالوم استفاده کنید. اگر پتوس بلک شما تازه و جوان است و هنوز برگ‌های کوچکی دارد، هر دو ماه یک بار زمان خوبی برای استفاده از کود است. بر اساس نظر متخصص گیاه یا توصیه‌ای که روی بسته‌بندی کود نوشته شده است، به همان اندازه اقدام به کوددهی گیاه‌تان کنید.

پتوس بلک و معرفی این گیاه دوست‌داشتنی با رنگ خاص و متفاوتش موضوع این یادداشت بود. امیدواریم این نوشته که توصیفی از گیاه پتوس بلک و شرایط نگهداری از آن بود، شما را به خرید و نگهداری از این گیاه زینتی آپارتمانی تشویق و ترغیب کرده باشد و تا چند روز آینده، گیاهی با برگ‌های قلبی‌شکل و رنگ بنفش تیره که به سیاهی متمایل است، مهمان خانه شما شود.

  • پشتیبانی سارینالند
  • 8 مرداد, 1400
  • 5739 بازدید

۲ دیدگاه برای “راهنمای نگهداری، تکثیر و رفع مشکلات پتوس بلک (بنفش)”

  1. سلام من قصد خرید پوتوس بلک رو دارم و خونه ام آفتاب عالی داره برای پوتوس بلک و من خیلی علاقه به نگهداری پوتوس دارم و خودم تو خونه پوتوس ابلق دارم اما هوای خونم در اونجایی که گیاهان ام رو قرار میدهم کمی سرد است میتوانم از این گیاه دوست داشتنی نگه داری کنم؟

  2. سلام عزیزم
    سوالی داشتم من توی خونم ۷تا پوتوس ابلق دارم و خیلی علاقه دارم یه نوع دیگه از پوتوس رو نگهداری کنم و خونم آفتاب عالی داره و حال پوتوس هایم خیلی خوبه اما هوای خونم توی زمستان خیلی سرده و تو تابستان به دلیل روشن بودن کولر هوای محل نگهداری گیاهان ام کمی سرده اما نسبت به زمستان و بقیه فصول سال بهتره من میتونم از پوتوس بلک نگهداری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *