گیاه زاموفیلیا سبز

راهنمای تکثیر، نگهداری و رفع مشکلات زاموفیلیا سبز

زاموفیلیا سبز که در انگلیسی با نام‌هایی مانند Zamioculcas Zamiifolia و ZZ Plant شهرت دارد، از خانواده فیلندرون و یکی از لوکس‌ترین انواع گیاهان آپارتمانی است. این گیاه به دلیل مقاومت بسیار بالا و ظاهر فوق‌العاده زیبایی که به دکوراسیون خانه می‌بخشد، شهرت دارد. نگهداری از این گیاه زیبا بسیار ساده است و اگر با نیازهای اولیه آن آشنا باشید و بستری مناسب برای گیاه خود آماده کنید، سال‌ها خانه شما را زیبا و پرانرژی خواهد کرد. در این مطلب قصد صحبت در مورد مهم‌ترین اصول نگهداری و مراقبت از گل زاموفیلیا سبز را داریم. با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری و پرورش این گیاه لوکس و زیبا در خانه آشنا شوید.  

اگر هم قصد خرید گیاهان آپارتمانی ارزان را دارید می‌توانید انواع گل و گیاه آپارتمانی را از گلفروشی آنلاین سارینالند همراه با %15 تخفیف با کد تخفیف: sarina با قیمت مناسب از طریق لینک زیر خریداری کنید.

سرفصل‌های مقاله

معرفی گیاه زاموفیلیا سبز

زاموفیلیا، زامیفولیا یا جواهر زنگبار یکی از محبوب‌ترین انواع گیاهان آپارتمانی است. این گیاه فوق‌العاده زیبا و همیشه سبز در تمام دنیا برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه و اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه زیبا که بومی مناطق گرمسیری در شرق و شمال شرق آفریقای جنوبی است با نام‌های دیگری مانند نخل اروید، گیاه پولادی، گیاه همیشگی یا گیاه جاودانگی هم شهرت دارد. این گیاه یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که حتی عدم رسیدگی را هم تحمل می‌کند. این گیاه همچنین یکی از بهترین منابع تولید اکسیژن در خانه است. با خرید زاموفیلیا سبز برای محیط‌های آپارتمانی یا با نگهداری این گیاه در اتاق‌خواب، به خوبی تغییرات فضا و هوای اتاق را احساس خواهید کرد.

مشخصات ظاهری گل زاموفیلیا

اگر قصد خرید زاموفیلیا را دارید، ابتدا باید با ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری این گیاه آشنا باشید. این گیاه، گیاهی فوق‌العاده زیبا است و یکی از دلایل شهرت آن همین زیبایی است. زاموفیلیا، گیاهی همیشه سبز، دارای برگ‌های براق و پهن است که اگر در شرایط مساعد آب و هوایی نگهداری شود، برگ‌های آن حالت گوشتی هم پیدا خواهند کرد.

این گیاه ساقه‌ای به ارتفاع 40-60 سانتی‌متر دارد که تمام طول آن با برگ‌های سبز  و براق پوشانده شده‌اند. شرایط نگهداری زاموفیلیا سبز تاثیر فوق‌العاده زیادی در شرایط رشد برگ‌های این گیاه دارد. اگر زاموفیلیا را در محیطی مناسب با رسیدگی کافی نگهداری کنید، در مدت زمانی کوتاه پر از برگ‌های زیبا و متراکم می‌شود. برگ‌های زاموفیلیا بیضی شکل هستند و حالت چرمی دارند که مقاومت بالای آن‌ها ناشی از همین حالت چرمی است.

انواع زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا دارای انواع مختلفی است و برحسب سلیقه خود می‌توانید یکی از این انواع آن را در خانه نگهداری کنید یا چند نوع مختلف این گیاه را در کنار هم داشته باشید. از انواع زاموفیلیا می‌توان به زاموفیلیا بلک، زاموفیلیا سبز که شناخته‌شده‌ترین نوع این گیاه است و همچنین زاموفیلیا ابلق، زاموفیلیا کوتوله و … اشاره کرد. شرایط نگهداری از انواع مختلف این گیاه تا حد زیادی مشابه است و تنها تفاوتی اندک در نیازهای جزئی دارند.

گل دادن زاموفیلیا

هر چند بیشتر گیاهان آپارتمانی به برگ‌های همیشه سبز خود شهرت دارند اما بعضی از انواع این گیاهان، در صورت نگهداری مناسب و تامین دقیق نیازهای آن‌ها، گل هم می‌دهند. زاموفیلیا سبز یکی از گیاهانی است که اگر از آن به دقت نگهداری کنید، در تابستان با گل‌های سفید رنگ خود شما را شگفت‌زده خواهد کرد. گل زاموفیلیا حالت اسپات دارد و به عنوان گل زینتی محسوب نمی‌شود اما نمای سفید آن روی برگ‌های سبز، ظاهری جذاب به گلدان شما می‌بخشد.

شرایط نگهداری از زاموفیلیا سبز

 نگهداری زاموفیلیا سبز

همان‌طور که گفتیم، زاموفیلیا سبز گیاهی مقاوم است که حتی بدون رسیدگی اصولی و دقیق هم مدت زمان زیادی مهمان خانه شما خواهد بود. اگر به دنبال خرید گیاه آپارتمانی با مقاومت بالا و عمری طولانی و شرایط نگهداری ساده هستید، زاموفیلیا سبز بهترین گزینه است. با این حال اگر نیازهای این گیاه را به طور کامل تامین کنید و رسیدگی به آن را جدی بگیرید، سال‌ها گیاهی سالم خواهد بود که اکسیژن خانه شما را تامین کرده و دکوراسیون آن را زیبا می‌کند. گیاه زاموفیلیا هم مانند دیگر گیاهان نیاز به چند فاکتور هم در نگهداری دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • دمای مناسب
  • نور مناسب
  • تغذیه و کوددهی
  • آبیاری
  • خاک مناسب
  • تعویض گلدان و….

که در ادامه هر مورد را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دمای مناسب

اولین فاکتور مهم در نگهداری تمام گیاهان، مراقبت از آن‌ها در دمایی مناسب است. بهترین دمای نگهداری از گیاهان مختلف، دمایی شبیه به خاستگاه آن‌ها است. در مورد گل زاموفیلیا که خاستگاه آن آفریقای جنوبی است، دمای بالا و نسبتا گرم برای نگهداری مناسب‌تر است. این گیاه مقاوم به گرما است و هوای معتدل رو به گرم را دوست دارد اما نباید آن را در معرض تابش مستقیم یا نزدیک به لوازم گرمازا مانند بخاری، شومینه یا اجاق گاز قرار دارد. گرمای بیش از اندازه و مستقیم، حالت پختگی به برگ‌های گیاه می‌دهد و آن‌ها را نرم و پژمرده نشان می‌دهد. برای زاموفیلیاهای آپارتمانی دمای 15-30 درجه مناسب‌ترین دما است.

نور مناسب زاموفیلیا سبز

نور یکی دیگر از فاکتورهای نگهداری زاموفیلیا سبز است. زاموفیلیا نیز مانند دیگر گیاهان آپارتمانی، علاقه‌ای به نور مستقیم ندارد و با قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، دچار سوختگی شده و برگ‌های آن از بین می‌روند. این گیاه به محیط‌های نیمه‌ سایه علاقه دارد. بهترین محل برای نگهداری از زاموفیلیا در خانه، نزدیک به پنجره‌هایی است که ساعاتی از روز، نور خورشید را به طور غیرمستقیم از خود عبور می‌دهند. این گیاه در بیشترین حالت و برای رشد کافی به 6 تا 8 ساعت نور فیلتر شده نیاز دارد. نگهداری از زاموفیلیا در محیط کاملا سایه رشد گیاه را متوقف می‌کند. در صورتی که آپارتمان شما نورگیر مناسبی ندارد می‌توانید این گیاه را نزدیک به لامپ‌های فلورسنت قرار دهید.

آبیاری اصولی زاموفیلیا

آبیاری دیگر نیاز گیاهان است که باعث سلامت و رشد بهتر آن‌ها می‌شود. زاموفیلیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای رشد بهتر خود به آب نیاز دارد. البته این گیاه جزو گیاهان ریزوم‌دار است، به این معنی که قابلیت ذخیره‌سازی آب دارد و نیاز آبی آن نسبت به دیگر گیاهان بیشتر است. در مورد آبیاری این گیاه باید دقت کنید که رطوبت بیش از اندازه خاک و وجود آب در خاک، بیش از حد توان جذب ریشه‌ها باعث بیماری گیاه می‌شود. بهترین زمان آبیاری زاموفیلیا سبز، زمانی است که 100 درصد خاک کامل خشک شده باشد. به منظور بررسی عمق خشک شدن خاک می‌توانید انگشت خود را به چند قسمت از خاک گلدان فرو کنید و اگر تا یک بند انگشت خشک بود، اقدام به آبیاری آن کنید.

رطوبت مورد نیاز

برخلاف آبیاری، رطوبت محیط نگهداری اهمیت زیادی برای زاموفیلیا سبز دارد. برگ‌های چرمی این گیاه در محیط‌های مرطوب براق‌تر می‌شوند، البته رطوبت بیش از اندازه همانند آبیاری افراطی باعث آسیب به این گیاه می‌شود. بهترین میزان رطوبت، حالتی است که روی برگ‌های گیاه شبنم‌های ریز وجود داشته باشد. تامین رطوبت این گیاه در فصل تابستان اهمیت زیادی دارد. در این فصل باید یک کاسه آب در نزدیکی گیاه قرار داد یا از طریق غبارپاشی رطوبت محیط را تامین کرد تا برگ‌ها سالم و زیبا باقی بمانند.

 تغذیه و کود مناسب زاموفیلیا سبز

تغذیه و کوددهی یکی از دیگر از نیازهای زاموفیلیا سبز است. این گیاه برای رشد کافی و سازگاری آن با محیط، بهتر است هر چند وقت یکبار با کود مناسب زاموفیلیا تغذیه کرد. تغذیه زاموفیلیا با کود مناسب همچنین باعث شادابی برگ‌ها و افزایش پاجوش‌ها نیز می‌شود. 5 کود اصلی زاموفیلیا شامل موارد زیر است: 

برای خرید کود npk مناسب برای انواع زاموفیلیا می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر از طریق گلفروشی آنلاین سارینالند اقدام کنید.

خاک مناسب

خاک مناسب گیاه زاموفیلیا، کمک زیادی به رشد بهتر آن می‌کند. خاک آپارتمانی سبک، حاوی مکمل‌های مناسب و مورد نیاز گیاه، بهترین نوع خاک برای نگهداری از زاموفیلیا است. در صورتی که خاک دارای ترکیباتی مانند خاک‌برگ، کوکوپیت و پرلیت باشد، ریشه گیاه بهترین وضعیت را خواهد داشت. یکی از نکات مهم در مورد خاکی که زاموفیلیا در آن‌ نگهداری می‌شود، اسیدیته مناسب خاک است. بهترین میزان PH برای خاک زاموفیلیا سبز، 6.5 است. اسیدیته بیشتر یا کمتر در رشد این گیاه تاثیر می‌گذارد.

تعویض گلدان

یکی دیگر از نیازهای زاموفیلیا مانند دیگر گیاهان، تعویض به موقع گلدان است. این کار زمانی مورد نیاز است که ریشه گیاه از خاک بیرون زده باشد و برای مدت زمان طولانی پاجوش یا برگ جدیدی روی ساقه ایجاد نشده باشد. تعویض گلدان باید در فصل بهار انجام شود و گلدان جدید نباید خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد. به عبارت دیگر اگر قطر گلدان فعلی زاموفیلیا شما 20 سانتی‌متر است، برای تعویض آن باید گلدانی با قطر 25 سانتی‌متر انتخاب کنید. گلدان باید زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به راحتی از آن خارج شود.

روش‌های تکثیر زاموفیلیا سبز

تکثیر زاموفیلیا سبز

زاموفیلیا سبز یکی از گیاهانی است که در صورت نگهداری اصولی به راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد و در خانه پرورش داد. راه‌های مختلفی برای تکثیر زاموفیلیا وجود دارد که رایج‌ترین آن تکثیر این گیاه از طریق برگ‌‌‌‌ها است اما رو‌ش‌های دیگری هم برای تکثیر این گیاه وجود دارد که عبارتند از:

تکثیر از طریق تقسیم غدد

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های تکثیر زاموفیلیا، تکثیر این گیاه از طریق غده‌ها است. به منظور تکثیر گیاه با این روش ابتدا باید غده‌های گیاه را از ریشه جدا کنیم، به طوری که هر غده یک شاخ و برگ داشته باشد. سپس هر کدام را به گلدانی کوچک منتقل کنیم و به وسیله کود ریشه‌زایی تغذیه کنیم تا گیاه شروع به برگ دادن کند و شکل بگیرد.

تکثیر با ساقه

روش دیگر تکثیر زاموفیلیا، تکثیر این گیاه از طریق ساقه است که چندان رایج نیست و به دلیل فرآیند سخت و زمان‌بر، کمتر کسی از آن استفاده می‌کند. در این روش باید برگ‌ها را از ساقه گیاه جدا کنید و بخشی از ساقه را برش بزنید. سپس آن را در محیطی گرم و داخل آب قرار دهید تا شروع به ریشه‌زایی کند. در بسیاری از موارد این روش موفق نخواهد بود.

تکثیر از طریق برگ

رایج‌ترین روش تقسیم و تکثیر زاموفیلیا، تکثیر از طریق قلمه برگ است. نتیجه‌گیری از این روش قطعی است و حدود 1 سال زمان می‌برد. در این روش باید برگ را از محل اتصال به ساقه جدا کنید و 3-4 روز در محیطی باز قرار دهید تا خشک شود. سپس پایین آن را به محلول ریشه‌زایی آغشته کرده و در خاکی با کوکوپیت قرار دهید تا شروع به ریشه دادن کند. برای نتیجه‌گیری سریع‌تر بهتر است با یک پلاستیک، محیطی شبیه به گلخانه برای برگ ایجاد کنید.

بیماری‌ها و مشکلات زاموفیلیا سبز

مشکلات زاموفیلیا

زاموفیلیا سبز گیاهی مقاوم است اما مانند تمام گیاهان احتمال بروز بیماری و مشکل در آن وجود دارد. در ادامه رایج‌ترین بیماری‌های این گیاه را بررسی می‌کنیم.

علت زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا چیست؟

زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا اغلب به دلیل آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد و با تعادل در این کار مشکل برطرف می‌شود. در مواردی همچنین عدم تغذیه گیاه باعث این مشکل می‌شوند که در این صورت برگ‌های زرد ریزش هم پیدا می‌کنند.

چرا نوک برگ‌های زاموفیلیا قهوه‌ای می‌شود؟

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که رطوبت محیط نگهداری زاموفیلیا بیش از اندازه باشد، ساخت جزیره یا تامین رطوبت از طریق غبار پاشی این مشکل را برطرف می‌کند.

چرا برگ‌های زاموفیلیا گوشتی نمی‌شوند؟

گوشتی شدن برگ‌های زاموفیلیا نیازمند مراقبت اصولی و تامین نور به میزان مناسب است. اگر برگ‌های گیاه شما نازک است، بهترین کار انتقال آن به محیطی با نور بیشتر است.

چرا ساقه زاموفیلیا خم می‌شود؟

اگر زاموفیلیا شما دچار خمیدگی ساقه شده است، به احتمال زیاد در محیطی با نور کم قرار دارد. همچنین در مواردی گلدان کوچک هم باعث بروز این مشکل می‌شود.

آفات رایج زاموفیلیا کدامند؟

کنه عنکبوتی، شپشک زردآلود و شته از رایج‌ترین آفات گیاه زاموفیلیا سبز هستند.

سخن پایانی درباره زاموفیلیا سبز

همان‌طور که گفته شد، نگهداری زاموفیلیا سبز حتی برای افراد مبتدی هم امکان‌پذیر است، بنابراین اگر به دنبال خرید گیاهی مقاوم و ماندگار هستید، لحظه‌ای در خرید این گیاه شک نکنید. بهترین نوع زاموفیلیا از نظر مقاومت و سلامت را می‌توانید از سارینالند خریداری کنید. قیمت مناسب به دلیل حذف واسطه، خرید مستقیم گل و گیاه از محلات، تنوع بالای گل‌های آپارتمانی و پشتیبانی منظم در واتساپ از جمله مزایای خرید از مجموعه ما هستند. شما چه تجربه‌ای از خرید و نگهداری زاموفیلیا دارید؟

  • پشتیبانی سارینالند
  • 29 خرداد, 1402
  • 31317 بازدید

۳ دیدگاه برای “راهنمای تکثیر، نگهداری و رفع مشکلات زاموفیلیا سبز”

  1. درودبرشما.من حدودچهارماه میشه که باقلمه برگ هااقدام به تکثیرزامفولیای سبزوبلک کردم که نتیجه اون ایجادشده های کوچیک وریشه زدن کرد.ولی کم کم داشتم ناامیدمیشدم چون انگاربعدازاین فرایندهیچ تعقیری نمیبینم تااینکه نوشته های شمارامبنی برگذشت یکسال ازقلمه زدن راخوندم وامیدم دوباره زنده شد.ممنونم ازراهنماییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *